2014. október 30., csütörtök

Asztmás Molnár Piroska-Jógázó Jordán Tamás és egy borjú az asztalnál-Zuhanás a semmibe



Pálfí György (Taxidermia, 2005), legújabb filmje  A Szabadesés az idei Karlovy Vary filmfesztiválon három díjat is kapott,  köztük a legjobb rendezés díját. Az alig egy hete lezajlott magyar filmhéten mutatták be, Szóval friss élmény még mindenki számára. Számomra is.Pálfi György szereti a szürreális elemeket a filmjeiben, nos a Szabadesésben is bőven akadnak. A szereposztás alapból nagyon csábító. Molnár Piroska, Jordán Tamás, Nagy Zsolt, vagy Tenki Réka akit a Katona József Színházból is ismerhetünk és még sok ígéretes fiatal, meg kevésbé fiatal színész. 

Na szóval, A film alapötlete mondhatni, rém egyszerű, sőt talán kissé sablonos. Az Alkotó azt ókumlálta ki, hogy tekintsünk be egy budapesti, elég vegyes társadalmak által lakott, de nem proli társasház 7 emeletének, összesen 7 lakásába, ahol beleláthatunk egy-egy tipikusan magyar sorsba, életbe, ( a rendező szerint) jellemző társadalmi problémába stb...Mindezt, pedig egy gyönyörű füzérre felfűzve, amely nem más, mint a 7 emeleten végigcaplató, asztmás, egyben depressziós és elszegényedett kisnyugdíjas Molnár Piroska szuszogása és harákolása. Na de ne szaladjunk ennyire előre. 

A kiindulási probléma a 7.legfelső emeleti lakásban  (=első lakás) a magyar elszegényedett, beteg, és napi anyagi problémákkal küzdő, magára hagyott kisnyugdíjas, akinek a csak száraz zsömle és parizer jut vacsorára, egyébiránt a legkedvesebb elfoglaltsága, hogy az Aldi, vagy Lidl promó anyagában bogarássza az akciókat. A jelenet nevetséges, de valójában nem az. 

Molnár Piroskának is betelik a pohár, mert fogja a gurulós kocsiját (tudják, azt az oldschool darabot), felmegy a társasház tetejére, oszt leveti magát a sötét éjbe. Szabadesés. Pffff. Nagyot csattan a betonon, majd fél perc múlva feltápászkodik, összeszedi az eltört szemüvegét, fogja a sparos szatyrot és megindul felfelé a 7 emeletnek. A tulajdonképpeni film itt kezdődik. Egy emelet, egy lakás, egy social problem. 




Találkozunk a hét emelet közben megtért, ezotériától teljesen behülyült csoporttal (értjük a célzást, már csak az ezotéria segíthet rajtunk?), egy édes hármasban élő házaspárral, egy high-tech lakásban élő yuppie párral, akik mielőtt szexelnének befóliázzák magukat ( ezt is értjük: teljesen beteg és elhidegült világban élünk ).Látunk egy zugnőgyógyász rendelőjét, aki 250 ezerért vállal abortuszt 
(igen-igen, korrupt s züllött a magyar egészségügy, szörnyű, ki törődik a fiatal abortuszon átesett  nők lelkével, egyáltalán szabad-e ?) illetve a bigott családfő és a rettegő kisfiának a konfliktusa, aki mindenhol hatalmas szarvasmarhákat lát a lakásban ( ezt például nem értettem)...Meg még további érdekes problémás eseteket is látunk. Nekem az egész néhol eröltettett volt és a sztori sem állt össze, szétdarabolódott és a mondanivaló is sekélyes. Az meg, hogy csótányok másznak ki egy tisztaságmániás nő szájából, hát ezt sem értem mi volt ezzel a célja a rendezőnek. Szürreálisnak, talán szürreális, meg gusztustalannak is elég gusztustalan. Szerintem e nélkül is világos volt mindenkinek az üzenet.  

Na szóval, ha Molnár Piroska nem harákol végig a filmen és vonszolja fel magát 7 emeleten, akkor lehet, hogy nem várom meg a végét....Érte, meg a filmzene miatt (Amon Tobin) érdemes volt megnézni.Egyébként kibírtam volna. Itt a film előzetese is, ha valaki azért kedvet kapna hozzá:









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése