2019. január 20., vasárnap

A Csempész (The Mule,2018)


Clint Eastwood fantasztikus életerejét és munkabírását tanítani kéne az iskolákban. A Mester idén ünnepli a 88.születésnapját. És nem is akárhogyan! Egy újabb filmmel, amelynek ő a rendezője és a főszereplője is. Egyik interjújában nemrégiben azt mondta: "Amíg élek, rendezek." Úgy tűnik, hogy nem csak a levegőbe beszél. Tavaly, 2018-ben jött ki a hihetetlenül izgalmas  Párizsi Vonat (The 15.15 to Paris) című filmmel,amelynek ő a rendezője idén pedig már egy újabb alkotása a Csempész (The Mule) látható a mozikban. Amellett, hogy Eastwood elképesztő tempót diktál,  kitűnő érzékkel választ ki "forgatókönyv alapanyagokat". Ahogy a Párizsi vonat című filmje esetében is, igaz történeten alapul a Csempész sztorija is. 2010-ben az Amerikai kábítószerellenes Ügynökség valóban letartóztatott egy 90 éves drogcsempészt, akit az alvilágban csak El Tata-nak (azaz öreg tatának) neveztek. Tulajdonképpen a filmben a valósághoz hűen egy szakmailag és magánéleti síkon is válságba kerülő, jóval a nyolcvanas éveiben taposó idős ember drogcsempésszé válását követhetjük nyomon.

Az idős Earl (Clint Eastwood), kertészként, tűzliliomok nemesítéséből él, hobbija egyben munkája is, szenvedélyesen szeretett liliomai képezik élete értelmét, amiben szakmai sikereket is elkönyvelhet. Nem így a családi életében, felesége elvált tőle, a lányától (Alison Eastwood, a valóságban is a lánya) elhidegült. nem utolsósorban pedig, a kínai olcsó palánták importja és az on-line piacok miatt az anyagi csőd szélén áll, eladósodott,a házát árverés alá helyezik. Egyszóval nem fest rózsásan a helyzete. Az unokája esküvőjén tett látogatása is kisebb botrányba fullad. Az esküvőn találkozik azonban egy mexikói fiatallal, akinek feltűnik az, anyagi problémákkal küzdő idős ember, akinek így nem pont emberszeretetből, de felajánl egy "munkát". A munka a következő: Earl-nek bizonyos csomagokat kell elvinnie egy megadott városba, egy megadott helyre és megadott időpontra. Nincs szüksége semmi másra, csak a kocsijára, és vezetői képességére. Egy kikötés van csupán: Nem nézheti meg a csomagtartójába elhelyezett árut. Earl kissé gyanakodva, de elvállalja a munkát. Bár a kompánia akiktől az első csomagját és útját kapja nem éppen bizalomgerjesztő társaság, ám a munka nem túl bonyolult és igen jól fizet...



Earl hamar ráérez az ízére és egymást követik, az egyre nagyobb fuvarok...Egyre több pénz üti Earl markát, aki lecseréli öreg, vén tragacsát egy PickUp-ra, sőt a fizetségből nem csupán magára, hanem barátaira is áldoz...Earl, aki természetesen egyik útja során  megnézi mit is szállít (320 kg kokaint), egyre népszerűbbé válik az alvilágban, hamar híre megy a Kartell körében Earl sikereinek, a népszerűsége egészen a kartell főnök személyes rezidenciájába repítik.

Híre azonban nem csak az alvilágban terjed gyorsan, hanem az FBI is hamar felfigyel a fokozódó mozgásra és növekvő drogcsempészetre. A Kartell lefülelését egy fiatal és agilis felügyelő Colin Bates-re bízzák (Bradley Cooper), aki bizonyítási vágytól égve ráveti magát az ügyre és a nyomra.Ekkor kezdődik meg a macska egér harc Earl és a rendőr nyomozó között, amibe a mexikói Kartell is hamar beszáll...

  • A Csempész egy lassú film (a játékidő 116 perc). A jelenetek ráérősek és a cselekmény is lassan bontakozik ki.De ez nem véletlenül van így, hanem tulajdonképpen ez a lassúság is egyfajta üzenete a filmnek és a 88 éves rendezőnek. Nem kell rohanni. Mindennek meg kell adni az idejét és a módját. Ha vezetünk, vezessünk, ha eszünk, együnk, ha bulizunk bulizzunk...Ő, a maga 88 évével már tudja ezt.

  • A Csempész egy generációs film. Eastwood nem rejti véka alá a véleményét az új generációról (y,y,z és társaik) akik "ugyan meg tudnak írni egy sms-t de kereket cserélni már nem".Egyben képes az idős korból is viccet csinálni, képes magán nevetni.Az egész filmet áthatja az idős korhoz való derűs hozzáállás. Eastwood nem titkolja, hogy hajlott a háta, ráncos a keze, hogy csoszog, őszintén megmutatja a filmben 88 éves önmagát. Ez az őszinteség üdítő.
  • A Csempész egy izgalmas krimi. Eastwood mestere a feszültség fokozásának, a majdnem két órás játékidő erre ad is lehetőséget.A történet jól felépített és fokozatosan bontakozik ki, ahogy a feszültség is.
  • A Csempész filmnek üzenete van. Eastwood kerüli a szájbarágós szentenciákat és nem ígér happy endet sem, de hol humorral, hol drámai elemekkel világosan átjön az üzenete akár az aktuális amerikai migránspolitiáról, akár a család fontosságáról beszél. 
Remélem Clint Eastwood jövőre is megörvendeztet bennünket egy újabb filmjével, ha az előzményeket nézzük, akkor minden esély megvan rá :-)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése